logo

Piotr Pajdowski – Zdolność budzenia emocji

Wiele naszych koleżanek i kolegów w Polsce znanych jest z działalności rotariańskiej w dystrykcie. O swoich dokonaniach zawodowych dyskretnie milczą, choć sławni są nie tylko w naszym kraju. W niniejszym tekście chciałbym przestawić sylwetkę jednego z naszych klubowych kolegów.

Józef Krzysztof Oraczewski, zwany potocznie Krzysztofem, znany jest z działalności rotariańskiej w dystrykcie. Od ponad 15 lat jest członkiem RC Warszawa-City. Był prezydentem klubu, od lat jest klubowym oficerem PR, doskonale propagującym coroczną imprezę klubową znaną jako „Choinka Rotariańska”. Jest przewodniczącym ICC Polska–Izrael. Jest także od lat ośmiu organizatorem „Czerwcowych Ogrodów Sztuk” w Sulejówku, gdzie mieszka z rodziną i prowadzi wraz z żoną Fundację „Skrzydlaci Wśród Nas”. W cywilnym życiu Krzysztof jest przede wszystkim wielkimi uznanym w świecie artystą plastykiem. Zamiast samemu tworzyć hymny pochwalne, zacytuję znacznie bardziej znających się na dokonaniach Krzysztofa. Sztuka Oraczewskiego olśniewa, wciąga w swoją orbitę, porywa rozmachem, uderza akordem barw i wabi urokiem niespodzianki. Oraz dziwną atmosferą, płynącą z połączenia sfery sacrum ze sferą profanum, ze zderzeniem głębokiej tradycji z współczesnością. Tego, co zamarłe w doskonałym kształci, z tym, co powstaje, co się wyłania na naszych oczach z naporu myśli, uczuć i form, w jakie je oblókł artysta.

Zauroczenie zatem lub równie żywiołowy protest, gdyż gorąca twórczość Oraczewskiego wywołuje równie radykalne reakcje totalnej aprobaty bądź negacji. To dobrze. Zdolność budzenia emocji jest miarą sztuki, podobnie jak jest jej miarą życzliwa bądź też powściągliwa tylko obojętność, towarzysząca zjawiskom wtórnym i nijakim. – To początek tekstu o artyście napisanego przez wybitnego krytyka sztuki Jerzego Madejskiego. O Krzysztofie napisano już wiele komentarzy, artykułów i recenzji. Jego talent, wyobraźnia, energia oraz przestrzenny sposób postrzegania i oddawania świata poprzez jego obrazy i instalacje zdobyły uznanie zarówno w Polsce, jak i za granicą, czego dowodem jest 40 wystaw indywidualnych oraz obecność ponad 500 jego prac w zbiorach prywatnych i muzealnych w ponad 20 krajach świata. Prezes BRE Banku Piotr Cyburt pisze: Pan KrzysztofOraczewski zawsze imponował mi nowatorskim podejściem do uprawiania swojego zawodu, w którym jest nie tylko artystą, ale zarazem menedżerem, organizatorem przygotowywanych przez siebie przedsięwzięć artystycznych. To wymaga w polskich warunkach niedojrzałego jeszcze rynku sztuki ogromnej determinacji, konsekwencji i uporu, a także ciężkiej codziennej pracy.

Oto opinia Piotra Freyberga, wieloletniego dyrektora generalnego 3 M Poland: Moim zdaniem Pan Krzysztof Oraczewski przez swoją Twórczość, umiejętność dotarcia do nowych kręgów odbiorców sztuki, a także duże zaangażowanie w działalność charytatywną jest niezwykle pozytywnym przykładem nowoczesnego Artysty, który doskonale rozumie ducha czasów nam współczesnych i dzięki swoim osobistym kontaktom w różnych kręgach artystycznych posiada dar mobilizacji i integracji środowiska, w którym funkcjonuje wokół szeroko rozumianej Sztuki.

PDG Andrzej Ludek tak pisał o Krzysztofie: Józefa Krzysztofa Oraczewskiego mam zaszczyt i przyjemność znać już prawie 15 lat. Jego dzieła zachwycają ekspresją, energią. Pełne życia instalacje, obrazy ożywione grą światła, którym sprawnie, z mistrzostwem operuje artysta, dostarczają niecodziennych wrażeń. Jest jednym z niewielu twórców, którzy łączą w swoim działaniu talenty artystyczne z talentami organizatorskimi. Bardzo imponuje mi rozmach jego przedsięwzięć oraz perfekcja wykonania. Z podziwem i uznaniem wspominam przedsięwzięcia, których był autorem lub współtwórcą, takich jak wielka wystawa w Galerii PBK pod patronatem Muzeum Narodowego czy plenerowy pokaz artystycznej instalacji przestrzennej podczas Mistrzostw Świata w Powożeniu Zaprzęgami Parokonnymi.

Oprócz znakomitego dorobku artystycznego koniecznie trzeba wspomnieć o jeszcze jednej pasji artysty – poświęceniu dla innych ludzi. Te swoje społeczne pasje Krzysztof spełnia na forum Rotary International. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić, aby odbywająca się dorocznie od 1995 roku sztandarowa warszawska impreza klubu Rotary Warszawa-City „Choinka Rotariańska” nie miała w programie aukcji obrazu Józefa Krzysztofa Oraczewskiego. Artysta od lat przekazuje nieodpłatnie swoje dzieła na aukcje, z których dochód przeznaczony jest na finansowanie programów charytatywnych klubu Rotary, takich jak stypendia na uczelniach Warszawy dla młodzieży polskojęzycznej z krajów byłego Związku Radzieckiego.

Krzysztof Oraczewski ma za sobą wspólne wystawy ze znakomitymi twórcami, takimi jak: Wiktor Vasarely, Wilfrid Polke, Cezare Manrique, Günter Grass i Andy Warhol. Do właścicieli jego prac należą takie znakomitości, jak Hans Dietrich Genscher, Johannes Rau, Ronald Regan, Lech Wałęsa i Aleksander Kwaśniewski, ma jego obraz również Józef Glemp, a papież Jan Paweł II otrzymał w Watykanie na prywatnej audiencji w osobistej papieskiej kaplicy specjalne dzieło: „ Krucyfiks”, nagrodzone na konkursie malarstwa sakralnego w Paryżu za czasów przemian solidarnościowych w Polsce i w czasie stanu wojennego.

Największa prezentacja dzieł Artysty była w Muzeum Mikołaja Kopernika, którą odwiedziło ponad pięćset tysięcy gości. Była to, jak dotychczas, najliczniej odwiedzana wystawa indywidualnego artysty w okresie powojennym. Wśród innych dokonań: wystawa w Centrum Kultury wTrier, której głównym elementem była instalacja „Biało-Czerwona” – o ponadczasowym wydźwięku sprawdzonym jako praca z czasów Solidarności w Polsce. W czasie pieriestrojki w Rosji – wystawa Na Maneżu w Moskwie, pokazana następnie w Galerii Steinera w Niemczech i w czasie protestów studenckich w Chinach. Motywem przewodnim wystaw w Centrum Sztuki w Trewirze i Centrum Kultury Wachsabrik w Kolonii był Koń Trojański, po których niemieccy dziennikarze na konferencji prasowej pytali, na ile było zamierzone działanie – wprowadzenie konia trojańskiego przez polskiego artystę do Niemiec w kontekście burzonego w tym czasie muru berlińskiego. W Muzeum Sztuki Współczesnej „Herzlija” w Izraelu przedstawiona została monumentalna instalacja „Drzewo Życia”, poświęcona idei ochrony życia, począwszy od symbolu drzewa oliwnego, na człowieku schronionym w betonowym bunkrze kończąc. Wystawę w Landesmuseum Volk Und Wirtschaft w Düsseldorfie uznano za największą prezentację polskiego artysty na terenie Niemiec od czasów II wojny światowej. Krzysztof wystawiał również w Galerii Nowego Dziennika w Nowym Jorku, w Muzeum Sztuki Współczesnej – Kunstmuzeum Bochum. Wernisaż trzech cykli obrazów w Galerii PBK w Warszawie pod patronatem Muzeum Narodowego zgromadził ponad trzy tysiące gości.

Krzysztof ostatnio zrealizował monumentalną instalację przestrzenną w Warce w ośrodku Sielanka: na obszarze ponad pięćdziesięciu hektarów z reprodukcjami obrazów na ogromnych pneumatykach i z wielkoformatowym obrazem mającym pięć metrów wysokości i ponad dwadzieścia długości, której tematem była symbioza przyrody, przestrzeni i współczesnej sztuki.

Do pobrania oryginalny tekst pdf – Piotr Pajdowski  Zdolność budzenia emocji

Komentarze zostały wyłączone.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!